ברוכים הבאים, Guest
שם משתמש סיסמה השאר אותי מחובר

נושא: המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח

המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח 31 יול 2012 00:36 #1

  • AstroScience
  • AstroScience's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 267

המדריך המלא אפשר להוריד בקובץ PDF מקישור זה

1. במדריך הזה אני רוצה להראות לכם מה עוד ניתן לעשות כדי לשפר ביצועו של הציוד שלכם שצורך חשמל מהמצבר. לא משנה אם אתם מתצפתים
או מצלמים, מגיעים עם הציוד לשטח ומהר מאוד מגלים שאחרי שחיברתם את החצובה למצבר, נשארו לכם עוד כמה דברים שהייתם רוצים לחבר, אבל
לא נשאר מקום וצריך למצוא פתרון כלשהו. בהנחה שרוב הציוד (חצובה, מחשב, חבקי חימום) מגיע עם תקע למצת סיגריות לרכב, במקום לחתוך את
התקעים ועם חוטים להתחבר ישירות לברגי המצבר, עולה רעיון להשתמש במפצל מצת סיגריות לרכב. ואין זה פסול, ההפך - זה די נוח, בקצה אחד
יש לכם את שני חוטי החשמל + ו – שמחברים למצבר ובקצה השני יש לכם 3 שקעים למצת סיגריות לרכב. מעולה! אך ישנה בעיה קטנה אחת, שהיא
איכות הבניה של אותו מפצל, שב-100% יגרום לבעיות ובזבוז אנרגיה של המצבר. אז מה ניתן לעשות? אבכן, בואו נראה.

אז מדובר במפצל פשוט וזול שניתן למצוא בכל חנות של אוטו-דיפו ב-50 ש”ח שבדרך כלל בא עם תקע אחת, כבל מאריך ומפצל לשלושה שקעים.
רובם גם כוללים את יציאת לחיבור USB עם מתח של 5v, שאפשר גם לנצל לכמה דברים נוספים, אבל על זה במדריך הבא. אז מה בעצם הבעיה?
את הביעה ניתן לזהות כבר ממבט הראשון על המפצל - זה הכבל הדקיק שמחובר ברופף אל התקע ונותן רושם שהוא הולך להתפרק לך בידיים בכל
רגע. בואו נבדוק את הביצועים שלו.



2. לצורך הבדיקה אשתמש במצבר פריקה עמוקה שלי שרק יצא מהתנור וניטען עד למלאו. בחיבור עם רב-מודד שלי על המצבר ומדידת המתח אני מקבל
תוצאה של 13.11v, שזה מסמן לי על זה שהמצבר במצב תקין וטעון ב-100%.



3. בשלב זה אני מחבר את המפצל למצבר ומודד את התוצאה דרכו. אני מקבל תוצאה של 13.08v, שזה אובדן של 0.03v בלבד.
לא משמעותי בכלל ואין סיבה לדאגה.



4. אבל בואו נראה אם נקבל את אותה תוצאה כאשר נדרוש מהמפצל צריכת חשמל כלשהי. במקרה שלי חיברתי חבק חימום, כיוונתי אותו על צריכה
הכי נמוכה האפשרית ומדדתי שוב. הפתעה הפתעה! קיבלתי תוצאה של 11.94v !!! עם המצבר טעון במלואו, שנותן קצת יותר מ-13v מתח, אני מקבל
נפילה מתחת ל-12v במפצל. זו אחת מהסיבות למה בעלי חצובות Atlas או EQ6 נדהמים כאשר החצובה שלהם מהבהבת גם עם המצבר טעון ותקין.
החצובות הללו רגישות לנפילה של המתח מתחת ל-12v. בגדול, החצובות האלו מוגדרות 12-15v, כאשר ה-12v זה המינימום הנדרש. ואם המצבר
בוודאות תקין, אז החיבורים וחוטי החשמל, הם הראשונים לאשמם. חוץ מזה, המפצל מיועד לחיבורם של 3 דברים בו זמנית. תארו לעצמכם איזו נפילה
נקבל אם נשתמש בכל שלושת שקעי המפצל במצב כמו שהוא. בוא נראה למה זה קורה.



5. אחרי פירוק המפצל, כל הסודות שלו נחשפים. לא רק שחוטי החשמל עצמם דקים, הם גם מולחמים רק בקצוות של פחי המתכת הדקים. השקע השלישי
המרוחק ביותר וחוטי החשמל פלוס ומינוס של חיבור 5v של USB, מקבלים חשמל דרך חתיכות פח, שהמוליכות החשמלית שלהם לא ברורה. בטח שנקבל
נפילת מתח, גם אם מדובר רק ב-12v.



6. אז בתור דבר הראשון נשתמש במלחם כדי לנתק בעדינות את חוטי החשמל של כרטיס USB, כי נשתמש בהם בהמשך ונשמור על החיבור הזה.



7. נוציא את הפחים המצחיקים לגמרי החוצה.



8. נשתמש שוב במלחם כדי לנתק את החוטים.



9. בנוסף למלחם טוב נצטרך גם לכבל חשמל שהוא הרבה יותר עבה ובמקרה שלי גם לצבתי תנין המסומנים באדום ושחור לייצוג נח של פלוס ומינוס.
אתם, כמובן, יכולים להשתמש במה שנוח לכם:
- אפשר לגלף את קצוות של הכבלים ולעשות לולאות ולהתחבר ישירות למצבר;
- אפשר להשתמש בנעלי כבל שונים שמתאימים למצבר שלכם;
כל הדברים האלו אפשר להשיג בכל חנות אלקטרוניקה - תעשו סיבוב באזור רחוב הר ציון בתל-אביב ובטוח תמצאו את כל הדברים הנדרשים.



10. בשלב הבא אשתמש בכבל החשמל החדש שלי ואכין אותו באורך של הפח המפצל. אגלף את חלקי הכבל בשלושת המקומות שישמשו בתור נקודות הלחמה.



11. אחרי זה אני מלחים את הכבל בנקודות הגילוף אל הפח המפצל ומכין את הכבל השני באותה צורה. חשוב לציין, הפח השטוח של המפצל משמש כפלוס,
אתם צריכים להלחים עליו כבל שצבעו אדום שיעזור לכם לא להתבלבל בין פלוס למינוס ולגרום לקצרים. פח עם החיבורים העגולים שבמפצל משמש כמינוס.



12. ככה זה נראה אחרי סיום ההלחמה. אל תחסכו בבדיל, תלחמו טוב טוב. שוב, הכבל האדום צריך להיות מולחם אל הפח השטוח
של המפצל וישמש כפלוס והצד האפור של הכבל צריך להיות מולחם אל השקעים העגולים של המפצל, שישמש כחיבור מינוס.



13. בסיום ההלחמה נחזיר את פחי המפצל למקומות שלהם ונלחים בחזרה גם את חוטי החשמל של כרטיס USB. ושוב-תקפידו לא להתבלבל.
חוט האדום של הכרטיס הוא הפלוס וצריך להיות מולחם לצד התחתון השטוח של המפצל והחוט השחור צריך להיות מולחם לשקעים העגולים.



14. כמו שציינתי קודם, אני הולך להשתמש בצבתי התנין בקצוות של החוטים וכדי לחסות את נקודות ההלחמה אשתמש בשרוולי חום. זה גם מוסיף קצת
יופי ומראה הפיניש המקצועי. שרוולי חום, למי שלא מכיר, הם שרוולים שמתכווצים כשמפעלים עליהם חום והם נצמדים טוב טוב לחוטי החשמל ומגינים על
חיבורים או נקודות ההלחמה מפני חדירת מים או קצר במגע אחד עם השני. פשוט מלבישים אותם על הכבל ועם המצית מחממים עד שהם מתכווצים
ונצמדים.



15. בסיום זה נראה הרבה יותר טוב!



16. וכדי לוודא שהכל הלך חלק ושדרוג מביא תוצאות, אני שוב מחבר את המפצל על המצבר, מחזיר בחזרה לאחד השקעים את החבק חימום, מפעיל אותו ומודד
שוב את המתח עם רב מודד. ותוצאה שקיבלתי היא 12.92v! במקביל אני מודד את המתח ישירות במצבר ומגלה שאני מקבל את אותה תוצאה שאני מקבל במפצל.
זאת אומרת, שכל מה שאני מחבר על המפצל, הודות להרחבת הכבל חשמל ושיפור חיבורי המינוס והפלוס בתוך המפצל, מקבל מתח כאילו המפצל לא קיים בכלל.
וזו הייתה מטרת השדרוג שיעזור לנו לנצל את הציוד והמצבר שלנו ביעילות רבה יותר ללא נפילות מתח ובזבוז מיותר של חשמל המצבר.



בהצלחה!!!
קובץ PDF יהיה בהמשך.


דוגמה לסטאפ המודולרי שלי. בשימוש עם שני מפצלים כאלו אני מקבל זרם נקי וישיר ללא הפרעות בכל שישה שקעי המפצלים. פלוס יציאה
נוספת של 5v שמאוד שימושית בהספקת חשמל למפצל USB או טעינת סלולר או הדלקת תאורה אדומה...

ככה בעצם תכננתי מראש את הארגז החשמל שלי עם שני מצברים זהים שכל אחד מהם 33Ah . כאשר אני יוצא רק עם חצובה ומצלמה,
או רק לתצפית ויזואל, אני לוקח איתי מצבר אחד בלבד עם מפצל אחד. למה שאסחוב את כל המשקל של מצבר גדול וכבד עם אני לא הולך
להשתמש בו. ככה זה גם פחות משקל ויותר ניידות.
ואם אני מצלם עם כל הציוד של מצלמת מעקף, מחשב, מצלמת DSLR ועוד דברים, אז אני מחזיר מצבר לארגז גדול יותר, מחבר אותם
במקביל ומקבל מצבר גדול של 66Ah שמספיק לי לכל הלילות הארוכות של החורף עם כל הציוד הנדרש. 10 שעות של פעילות רצופה
ללא בעיות.





כמה דברים לגבי מצברים:

לא מרוקנים שום מצבר עד הסוף, נקודה! גם לא מצברי ג’ל ולא מצברי פריקה עמוקה. כל הנושא של פריקה עמוקה בגדול מוסיף רק כמה אחוזים נוספים של פריקה,
אבל לא עד הסוף. עם פריקת המצבר עד הסוף, מתחיל בתוכו תהליך סולפציה, שזה היווצרות של גופרת העופרת על הפלטות של תאי המצבר שבסופו של דבר
מקלקל את המצבר. בגלל זה מצברים תמיד צריכים להחזיק במצב טעון עד הסוף. ברגע שחזרתם מהתצפית, ישירות לשים מצבר לטעינה.

בוא נגיד שמבצר רגיל, לא רצוי לפרק יותר מ-50%, אז מצברי פריקה עמוקה אפשר למשוך אותם עד 80-70%.

לדוגמה, קניתם מצבר פריקה עמוקה שמוגדר כ-30 Ah שלושים אמפר לשעה. ואתם יודעים שכל הציוד שלכם מושך 3 אמפר לשעה אז 30:3=10 שעות של פעילות.
אבל זה לא נכון, 10 שעות של פעילות יפרוק את המצבר עד הסוף וזה אמרנו דבר לא בריא לעשות למצבר. עם צריכה של 3 שמפר לשעה, עם מצבר של 30Ah הייתי
ממליץ לעבוד בארך 7-8 שעות בלבד ואם זה מצבר רגיל של חומצת-עופרת, הייתי ממליץ רק על 5-6 שעות. תמיד עדיף לקחת מצבר יותר גדול מהצריכה שלכם
ולא לגמור אותו עד הסוף במשך הלילה. עם המצבר המרוקן עד הסוף נשאר במצב הזה להרבה זמן, האורך החיים שלו יקוצר משמעותית.

מצברי ג’יל ומצברי פריקה עמוקה רצוי להטעין בטעינה איטית. עם המצבר עד 30 Ah המטען של 5 אמפר מספיק. אחרי לילה, זה יטעין אותו במשך 4-5 שעות,
וזה תלוי בפריקה בעצם. ואם לוקחים מצבר גדול כמו 60 אמפר או יותר, אפשר ללכת על מטענים של 10 אמפר, אבל הם יקרים הרבה יותר. אפשר כמובן להישאר
עם מטען של 5 אמפר, רק להטעין מצבר כזה גדול ייקח הרבה זמן, זה יכול להגיע לטעינה של 10 שעות בקלות.

מצברים שמחוברים במקביל:
תדאגו להשתמש באותם מצברים, אותו יצרן, סוג, גודל ונתונים. בחיבור במקביל, שזה פלוס לפלוס ומינוס למינוס כמו שרואים גם בתמונה, מגדילים את הנפח
של המצבר ולא את המתח. זאת אומרת המצבר יישאר 12 וולט אבל ההספק שלו יגדל פי שניים. בגדול אפשר להטעין מצברים שמחוברים יחד, אך אם אחד
מהמצברים שלכם רוקן יותר מהשני, תטעינו אותם אחד אחד. אם אתם יודעים שאתם לא הולכים להשתמש במצברים כמה ימים, אל תחברו אותם יחד אחרי טעינה,
תעסו זאת כבר בתצפית. לפני קניית המצבר, הדבר הנכון לעשות זה למדוד כמה אמפר בשעה כל הציוד לשכם מושך ומשם להמשיך.
- סרג'יו -
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה

המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח 31 יול 2012 14:01 #2

  • pageup
  • pageup's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 394
  • Thank you received: 2
מפורט כמו תמיד, תמונות גדולות וברורות.
הסברים מבוארים - כמו כל המדריכים שכבר הוצאת - אין מה לומר - שאפו !

לשאלה - אם הקהילה תזכה להנות מעוד מדריכים כאלו ? אני לא יודע לומר כרגע.

כשיש לנו נגישות בלתי מוגבלת למשהו / מוצר / ערך מוסף
אנחנו לא מעריכים - רק כשהוא כבר לא נמצא - אז אנחנו נזכרים...
אופיר
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה

המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח 01 אוג 2012 21:53 #3

  • AstroScience
  • AstroScience's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 267

המדריך המלא אפשר להוריד בקובץ PDF מקישור זה

טוב חברים, הנה הקובץ ה-PDF להורדה.
זהו, אני חושב שסיימתי פה.

היה לי לעונג רב להכיר את כל מי שהכרתי הודות לאתר "אסטרונומיה".
היה כיף גדול להכין, לצלם, לכתוב ולהיות חלק ממה שהמקום הזה הצליח להיות.
הכנס, התצפיות וכל השאר הדברים הקטנים ומיוחדים שתמיד יישארו בזיכרוני.

שוב תודה לאופיר ולאוניד על הזמן הנפלא שהיה לנו פה!
"אסטרונומיה" היה בית חם ל"משוגעי השמיים"

תודה לכל המשתתפים אשר השתתפו וטרחו לחזור לפה שוב ושוב כדי לכתוב,
לספר ולשתף את כל השאר החובבים במידע מעניינת שבתחום.

(ש)מים צלולים ללא מדוזות!
ניפגש בתצפית מצוקי הדייג במסוף רידינג.... :beer:
- סרג'יו -
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה

המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח 01 אוג 2012 23:39 #4

  • אלכס
  • אלכס's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 175
וואחלה מדריך, כהרגלך.
תודה!

ושנשתזף תחת הירח!
SkyWatcher 130 Heritage dobsonian
Garret Optical Gemini 10x50 binos
Baader Planetarium Orthoscopic 6mm eyepiece
Stereoscopic F/4 eyeballs
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה

המדריך להכנת מפצל 12v לעבודה בשטח 06 אוג 2012 15:40 #5

  • GANDALF
  • GANDALF's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 176
סרג'יו

תודה על המדריך השימושי.
כרגיל מסודר ומתוקתק והצילומים מאירי עינים -קבל שאפו :Rose:

( נראה לי שגם לREDFOX מגיע תודה ?) :Rose:

תקן אותי אם אני טועה
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה
Time to create page: 0.139 seconds

מחפשים אחר מידע נוסף? - הקלידו שאילתה מטה

(/)
Result not found!

סטטיסטיקה פורום אסטרונומיה

כעת בפורום 56 אורחים ו-אין רשומים מחוברים. הנתונים מתעדכנים בזמן אמת