ברוכים הבאים, Guest

• מנותקים
  • גולש מתחיל
  • Posts: 5
  • Thank you received: 1
כוכבי לכת חופשיים בשמיים! :woohoo:

מאת: eitam shalom :)

כאשר אנו מדברים על כוכבי לכת, אנו מדמיינים לעצמנו שמש לוהטת המוקפת בכמה כוכבי לכת, בדומה למערכת השמש שלנו. כמו כן המודלים המקובלים כיום באשר להיווצרות כוכבי לכת מניחים שאלו נוצרים בדיסקה של חומר המקיפה את הכוכב המצוי במרכז מערכת השמש במיליוני השנים הראשונות לחייו.

לאור זאת, אפשר להבין את ההפתעה בגילוי של כמה כוכבי לכת ענקיים, בגודלו של כוכב הלכת צדק (צדק גדול במסתו פי 350 מכדור הארץ) שנעים להם בחופשיות בחלל, ואינם קשורים למערכת שמש כלשהי. כוכבי לכת אלו נתגלו בפרוייקט משותף יפני-ניו-זילנדי שבמסגרתו נצפה אזור המרוחק כ-20 אלף שנות אור מכדור הארץ לכיוון מרכז הגלקסיה. הצוות נעזר בשיטה חדשה יחסית לגילוי כוכבי לכת הקרויה מיקרו-עידוש. שיטה זו מסתמכת על העובדה שמסה מעקמת את המרחב בו היא מצויה. כיוון שהדבר נכון לכל מסה, הוא נכון גם עבור כוכבי לכת. אישוש לעידוש הכבידתי, הנובע מתורת היחסות הכללית של אינשטיין התקבל לא מכבר על ידי הלויין GB שבדק את עקומומיות המרחב סביב כדור הארץ בעזרת מתקן ג'ירו מדויק.

העיקרון של עידוש כבידתי הוא שמסה המעקמת את המרחב פועלת על קרני האור באותו אופן שעדשה פועלת על קרני אור העוברות דרכה – קרני האור נשברות על ידי העדשה ומסלולן מוסט. לפי עיקרון זה, כאשר בין הצופה לבין גרם שמים מסוים תעבור מסה כלשהי, עקמומיות הרחב שתגרם על ידה תרכז את אור הכוכב המצוי ברקע. אם שלושת הגופים – הצופה, הגוף שמעקם את המרחב וכן הכוכב ברקע יהיו על קו אחד בדיוק, אור הכוכב ירוכז על ידי הגוף המצוי באמצע, וממש כשם שעדשה מרכזת ומגבירה את אורו של מקור מואר שאורו עובר דרכה, כך יוגבר אורו של הכוכב המצוי ברקע. בדרך זו, צפה צוות החוקרים בשדות כוכבים בהפרשי זמן, כאשר החוקרים מחפשים כוכבים שאורם עלה באופן שהוא אופייני לעלייה בעצמת האור כתוצאה מעידוש – עליה וירידה חדה ומהירה. באופן זה נתגלו קרוב ל-10 כוכבי הלכת הענקיים, כאשר הם לא קשורים למערכת שמש כלשהי ולא סובבים סביב כוכב, אלא משייטים בחלל חופשיים ומאושרים.

הימצאותם של כוכבי לכת גדולים מחוץ למערכת שמש כלשהי מעוררת את שאלת היווצרותם; כל המודלים מראים שכוכבי לכת נוצרים כ"תוצר לוואי" בעת יצירת כוכבים, שמשות. הגם שגופים הקרויים ננסים חומים, המצויים בטווח המסות שבין כוכבי לכת ענקיים לכוכבים עשויים להיווצר באופן עצמאי, עדיין אין מודל המראה יצירת כוכבי לכת באופן עצמאי. לכן הסבירות הגדולה ביותר היא שכוכבי לכת אלה נזרקו ממערכות שמש על ידי כוכבי לכת אחרים או במקרה שבמערכת השמש יש יותר מכוכב אחד. אם אכן זו הסיבה להימצאות כוכבי לכת ענקיים באופן חופשי בחלל, סביר להניח שיש מספר גדול יותר של כוכבי לכת קטנים יותר המשייטים באופן עצמאי בחלל, כיוון שאלו נזרקים ביתר קלות ממערכות שמש מאשר כוכבי לכת מסיביים יותר.

מקווה שעזרתי כנסו לפרופיל שלי תכתבו תגובות ותהנו!,
eitam shalom.
קבצים מצורפים:
פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה
המשתמשים הבאים אמרו לך תודה: maya shalom

כוכבי לכת חופשיים בשמיים! :0 06 ינו 2014 21:01 #2

• maya shalom
  • maya shalom's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מתקדם
  • Posts: 36
  • Thank you received: 2
איתם אתה מפתיע אותי כל פעם מחדש ואתה מחדש לי דברים שלא ידעתי לפני כן אתה מנכ"ל NASA וכל מה שתרצה בחיים אמן סלא כן י'הי'ה רצון עלה והצליח. וזה שיר בשבילך משום שאתה אלוף.

פרסמו תכנים ותמונות - הצטרפו גם אתם לקהילה הישראלית לאסטרונומיה