ברוכים הבאים, Guest
שם משתמש סיסמה השאר אותי מחובר

נושא: החיידק האסטרונומי שבי תוקף שוב.

החיידק האסטרונומי שבי תוקף שוב. 25 אוק 2011 15:26 #1

יש בי חיידק אסטרונומי והוא מתעורר מעת לעת, בדרך כלל כתבותיו של יגאל פת אל בווי נט הן שמעירות אותו.
היום הופתעתי לקרוא שעד 1987 לא היה ידוע על מערכות שמש נוספות למערכת השמש שלנו - הנה הציטוט - "עד שנת 1987 היתה ידועה רק מערכת שמש אחת – זו בה אנו מצויים - אולם מאז נתגלו מאות מערכות שמש אחרות מחוץ למערכת השמש שלנו. חלקן מכילות כוכב לכת אחד וחלקן מכילות כמה כוכבי לכת."
מיד קפצה לי השאלה - אם כך, מה חשבו המדענים שהם כל הכוכבים שיש בשמיים? חשבו שהם כוכבי לכת? חשבו שהם גופים המקבלים או מהשמש? לכם ההסברים.

ועוד סוגיה. האם נכון יהיה לומר שכדור הארץ מסתובב סביב צירו וגם סביב השמש, גם הירח מסתובב סביב צירו (אלא שאנחנו רואים תמיד רק צד אחד שלו בגלל סיבובו סביב כדור הארץ). גם כל שאר כוכבי הלכת והגופים השמיימיים מסתובבים סביב עצמם וסביב השמש, גם השמש מסתובבת סביב עצמה וכל מערכת השמש מסתובבת בקצב שלה יחד עם כל מערכות שמש נוספות (כל היקום אולי?) סביב מה שנקרא החור השחור.

אני צודק? אני טועה? צודק חלקית ?

יוסי

החיידק האסטרונומי שבי תוקף שוב. 25 אוק 2011 16:04 #2

• razidan
  • razidan's Avatar
  • מנותקים
  • גולש מומחה
  • Posts: 118
  • Thank you received: 2

לא חשבו שהם כוכבי לכת, ידעו שהם שמשות, ידעו שאנחנו בגלקסיה יחידה מתוך הרבה, אך לא הייתה עוד הוכחה לעוד כוכבי לכת.
מאז שגילו את כוכב הלכת האקסטראסולרי (חוץ מערכת-שמש) הראשון, החל המצוד לגלות כמה שיותר כוכבי לכת וביניהם גם אולי כוכבי לכת עם תנאים מתאימים להווצרות חיים. כיום גילו כבר כ600-700 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.
רובם ענקים גזיים אשר מסתובבים קרוב מאד לשמשות שלהם, אך ישנם גם כמה סלעיים בגדלים משתנים.

המצוד לכוכבי לכת אקסטראסולריים עדיין ממשיך, השיטות העיקריות למציאת כוכבי לכת הן:

* שימוש באפקט דופלר - כוכבי לכת אשר מסתובבים סביב שמש, גורמים לה להסתובב סביב מרכז כובד משותף. מה שגורם לכוכב להראות כמתנדנד קדימה ואחורה וכך אפשר לזהות בעזרת אפקט דופלר הסטה לאדום ולכחול ולהבין כמה כוכבי לכת קיימים סביב שמש, ואפילו את מסתם.

* שיטת הליקוי - במערכות שמש שנמצאות edge-on יחסית אלינו (כלומר, אנחנו רואים את הצד שלהן) מתקיימת תופעה של ליקוי. כוכב הלכת מסתובב סביב הכוכב וחוסם חלק קטן מהאור. במידה והירידה בעוצמת האור מחזורית, ניתן להבין אם קיים כוכב לכת או לא.

* עידוש כבידתי - לעתים חולף כוכב בינינו ובין כוכב מרוחק. לפי תיאורית היחסות של איינשטיין המאסה של הכוכב האמצעי תגרום להסטה של קרני האור המגיעות מהכוכב המרוחק ולפי סטיות מסויימות בכמות האור המגיעה מהכוכב המרוחק ניתן לגלות כוכבי לכת מסביב לכוכב האמצעי.

* אסטרומטריה - שיטה זו מודדת את המיקום הפיזי של הכוכב בגלקסיה. כוכב אשר משנה את מיקומו בצורה מחזורית ומעגלית כנראה מחזיק סביבו כוכב לכת.

אני צודק? אני טועה? צודק חלקית ?

לא כל כך הבנתי את השאלה. כל הגופים ביקום זזים ותיארת את תנועת בצורה די מדוייקת.
כדור הארץ סובב סביב עצמו וסביב השמש, השמש סובבת סביב עצמה וסביב מרכז הגלקסיה (בו יש חור שחור מאסיבי) וגם גלקסיות נעות ביקום בכל מני כיוונים.
מה היתה השאלה?